Tio i topp

Mackans topplista med undanflykter

Genom alla år av träning har jag hört många anledningar varför man inte kan träna. Jag trodde jag hade hört dom flesta men sen jag började arbeta med träning och som PT har jag fått höra än fler och än bättre.

Häromdagen fick jag ett mess från en klient som inte kunde komma och träna för hennes hund hade fått urinvägsinfektion…

Så jag tänkte lista de tio bästa undanflykterna jag har hört:

10. Vill men orkar inte…
Dilemma. Har du sett nån som tränar som inte har energi? Träning skapar energi!

9. Tycker träning är  skittråkigt…
Rörelseglädje är ett faktum och jag tror att det finns nån vetenskaplig rapport som kan bevisa det… Hitta din träningsform, yoga, bandy, boxning. Det finns nåt för alla.

8. Har inga träningskläder…
Du har inga mjukisbyxor, inga shorts, ingen t-shirt? Du måste inte ha tröjor som har inbyggd aircondition och tv.

7. Jag måste börja äta bättre först…
Innan du ska springa marathon, ja. Innan du ska komma ner och lattja lite på klubben, nej. Det ena ger det andra.

6. Har sjukt mycket nu, hinner verkligen inte…
Citerar nån hjälporganisation: Alla kan inte göra allt men alla kan göra nåt. Kör intervall i trapporna på jobbet i 20 min på lunchen.

5. Känner mig nog lite krasslig…
Du ska ju med på afterworken i morgon? -Jo men det är anorlunda. Eller?… Kan du hitta på annat skoj så är chansen stor att din snoriga näsa är pollenallergi…

4. Jag får aldrig några resultat…
Sätt tydliga mål, gå till en duktig PT och jag garanterar att du kommer få resultat.

3. Jag klarar inte av det.
Kryp innan du går, gå innan du springer. Step by step. Och man måste inte bänka 247 kilo på första passet.

2. Jag ska börja träna måste bara komma i lite bättre form först.
SKIT i vad andra gör, ser ut, har på sig. Kör ditt race. Träna för dig, bara dig.

1. Jag har ont i ryggen, höften, armbågen, axlarna osv.
Kanske för att du inte tränar? Har du ett akut diskbråk och inte kan känna dina ben så okej. Men har du ont i ryggen, låt en duktig PT titta på ditt rörelsemönster, hållning, testa styrka i lednära muskler osv, så blir du inte bara fri från smärta, du får en stark funktionell kropp som kan användas i rörelse. Som den är skapt för.